Les escoles reben instruccions de Rigau per fer sevir el mòbil a classe


El Departament d’Ensenyament ha enviat instruccions a les escoles perquè els alumnes utilitzin el telèfon mòbil a classe i ho aprofitin com a eina educativa. Al document “Tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement”, remès als centres el 19 de juny, la conselleria assenyala que la incorporació d’aquests aparells a les escoles i instituts “ofereix una oportunitat única de presentar orientacions sobre el seu bon ús i d’articular la comunicació entre alumnes, professors i famílies”. Ensenyament segueix el dictamen que el Consell Escolar de Catalunya va emetre al març, en el qual s’inclinava per “educar en la bona utilització” dels dispositius mòbils en lloc de prohibir-los, i treure’n partit a les classes.

Dir no al mòbil, assenyalava el Consell Escolar, seria com dir no a una calculadora o un ordinador. Això sí, recomana que cada escola introdueixi el telèfon en funció del seu context i que aprovi un codi de conducta que tothom segueixi. “Per garantir el respecte a la convivència, les normes d’organització i funcionament del centre haurien d’incorporar regulacions sobre l’ús dels mòbils, clares i proporcionades”, indica Ensenyament en les instruccions enviades als professors. El document no concreta a partir de quin curs ha de començar a aplicar-se aquesta recomanació.

Es demana als centres que elaborin un pla d’introducció de la “tecnologia de l’aprenentatge” en el qual explicitin la seva posició respecte a aquests aparells i la manera en què pensen utilitzar-los. La conselleria que dirigeix Irene Rigau assenyala, a més, que “saber utilitzar responsablement aquests dispositius forma part de la competència digital que els alumnes han d’adquirir”. És a dir, que l’ús del telèfon mòbil hauria de formar part del currículum.

Les consideracions que les escoles han de seguir per regular l’ús del mòbil, segons Ensenyament, són les següents: tenir en compte “el potencial d’aquests dispositius per a l’adquisició de la competència digital”, “incorporar els usos curriculars del telèfon en el pla de tecnologia del centre”, “regular el seu ús en funció dels espais i dels moments per a tota la comunitat educativa” i “comunicar, difondre i coresponsabilitzar alumnes i famílies de l’ús adequat del mòbil mitjançant la firma d’un document específic”.

La conselleria ha enviat també exemples de bones pràctiques amb el mòbil en diferents centres. Un dels instituts de referència és el Torre del Palau, a Terrassa, on els alumnes tenen permès portar el telèfon -seguint unes regles-. Els alumnes d’aquest centre de secundària programen apps, graven vídeos en diferents assignatures o fan treballs. També aprenen quan és correcte utilitzar el telèfon i quan no, quines apps són segures, respecte i privacitat i potencial educatiu. La línia seguida per aquest institut és la que li agradaria fomentar a Ensenyament.

La consellera Rigau va deixar clar el seu suport a la introducció del telèfon a classe en l’última edició del Mobile World Congress de Barcelona, on va defensar el dictamen del Consell Escolar de Catalunya. En paral·lel, Ensenyament ha creat el programa mSchools, del qual ja formen part 12.000 alumnes que programen apps, i el Mobile History Map, on els estudiants creen un mapa col·laboratiu del patrimoni català.

Amb tot, l’ús del mòbil a classe ha suposat tot un repte per als professors, que es debaten entre aprofitar-lo, com recomana la conselleria, o prohibir-lo fins i tot a l’hora del pati.

Font: La Vanguardia, 30-06-2015

 

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *